روایت حسین پاکدل از زمانی که مهران مدیری را کسی نمیشناخت
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۸۶۳۱۲۷
حسین پاکدل نشست تاریخ شفاهی تئاتر پس از انقلاب عنوان کرد: حرکتهای هنری در جامعه ما مقطع است، اما بیواسطه و بدون تعریف از گذشته نیست. من همان دورهای که علی منتظری در مرکز هنرهای نمایشی بود، نسبت به او ارادت داشتم و با او در تلویزیون کار میکردم. به دلیل علاقه و تعلق خاطری که به هنر نمایشی داشتم به مرکز هنرهای نمایشی آمدم و سالها بعد هم که از تئاتر شهر رفتم به عنوان مشاور حضور داشتم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود: و قتی من از تلویزیون استعفا دادم، تقریبا سه ماهی طول کشید تا مسؤولیت تئاتر شهر را قبول کنم. جاهای دیگر هم به من پیشنهاد میدادند اما میدانستم که تئاتر شهر میتواند منشأ اتفاقات بزرگ باشد.
پاکدل با بیان اینکه تصورش این است که تحولات اجتماعی روی هنر ما تأثیر گذاشته اما هنر و فرهنگ ما خیلی نمیتوانسته تأثیر ایجاد کند، عنوان کرد: از استثنائاتی چون سخنرانیهای علی شریعتی در دانشگاه بگذریم که چه تأثیراتی بر انقلاب گذاشت، اما در سالهای بعد از انقلاب میتوانم بگویم که خیلی تحولات روی فرهنگ ما تأثیر گذاشت و کارکردش نیز تا همیشه ادامه دارد.
او با اشاره به تحولات فرهنگ در دهه ۷۰ و حضور مدیران فرهنگی گفت: در دورانی که سالن سایه تئاتر شهر راه افتاد، تنها مراکز تئاتری، تئاتر شهر، مولوی، سنگلج و تالار هنر بود و ما یک مرتبه با انبوه نیاز به تئاتر مواجه شدیم اما خود را در معرض سیل قرار ندادیم، بلکه سعی کردیم آن را هدایت کنیم.
پاکدل اظهار داشت: زمانی که مسؤولیت تئاتر شهر را گرفتم با خود فکر کردم که چرا این مسؤولیت را قبول کردم؟ بنابراین بررسی کردم تا ببینم چه کار باید بکنم. سپس بعد از چند وقت گزارشی نوشتم و در آن گفتم که برای بازسازی مجموعه ما به رقمی حدود دو میلیارد تومان پول و تعطیلی ۶ ماهه تئاتر شهر نیاز داریم و آقای مهاجرانی با آن مخالفت کردند. ما هم در حین باز بودن تئاتر شهر، اقدام به کار کردیم. همان زمان سالنی چون سالن نو را با ۳ میلیون تومان راه انداختیم؛ در حالی که خود کارشناسان وزارت فرهنگ گفتند اینجا با ۳۲ میلیون پول راه میافتد!
وی با اشاره به اینکه یک دوره قبل از شروع کار در تئاتر شهر خاطرش است که طنز تلویزیون و کارهای کمدی تئاتر، پیر بود و کارگردانها و بازیگران هم مسن بودند ولی بالقوه حضور داشتند، گفت: مثلا مهران مدیری در کار دکتر صادقی، هملت بازی کرده بود. اینها را کسی نمیشناخت. وقتی آمدم تئاتر شهر احساس کردم این بچهها باید دیده شوند. همان زمان برنامهای ریختم که روزهای چهارشنبه هر کس که ادعای تئاتری دارد نزد من بیاید و من هم از صبح تا آخر شب کارها را میدیدم و اگر کار خوبی در آن بود، انتخاب و اجرا میکردم. بنابراین بسیاری از بچههایی را که الان منشأ اتفاقات بزرگ در تئاتر هستند از این طریق انتخاب کردم.
انتقادات پاکدل از مدیریت شورایی تئاتر
پاکدل درباره بحث شورایی شدن تئاتر شهر گفت: در این باره دکتر نشان با من مشورت کرد و من پاسخ منفی دادم، غافل از اینکه او این کار را شروع کرده بود. من معتقد بودم که مدیریت شورایی اصلا در تئاتر معنا ندارد و غلط است. این یعنی فرار از مسؤولیت، اما اینکه هیأت مدیرهای باشد و یک نفر اختیاردار باشد، هیچ اشکالی ندارد.
* فارس
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۸۶۳۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»